mandag den 27. november 2006

KVINDER PÅ SCOREKORTET

Kvinder synes at være tidens mest populære og ombejlede målgruppe både for statsministre og statsministerkandidater, der vil vinde næste valg, for medievirksomheder, der gerne vil tage halvdelen af landets befolkning alvorligt, og for virksomheder i almindelighed, der gerne vil have de bedste hoveder til topposterne, når fremtidens udfordringer skal klares.

Så kan man bare undre sig over, at der stadig er så pinligt få af de dygtige erhvervskvinder på topposter i virksomhederne. Man kan undre sig over, at kvinder på topposter i medieverdenen næsten ikke er til at få øje på i et mikroskop. Der er dømt mænd over hele linjen.

Man kan undre sig over, at vi stadig i dagens Danmark kan finde en tidligere politisk ordfører og nu radiochef for TV2, Jens Rohde, som tilsyneladende finder det relevant at sætte spørgsmålstegn ved, om S-formand Helle Thorning-Schmidts stigende popularitet i befolkningen nu også skyldes andet end den kendsgerning, at hun er kvinde, da hun tilsyneladende efter hans opfattelse ikke har meget politisk at komme med.

Man kan undre sig over en lederskribent på BT, Erik Meier Carlsen, i en kommentar til Rohde-sagen finder det mere relevant at beskæftige sig med, at samme Helle Thorning-Schmidt ser godt ud, end at hun faktisk blev valgt som formand ved en urafstemning blandt samtlige S-medlemmer og efter et år er lykkedes med at vende en opinionskurve fra en ren katastrofekurs til en opadgående tendens.

Statsminister Anders Fogh Rasmussen forsøgte på Venstres landsmøde forleden i en markant iscenesættelse af et politisk velfærdsshow med indlagte småinterviews med kvinderne på gulvet i den det danske velfærdssystem at trænge igennem til den eftertragtede kvindelige vælger, som kan være nøglen til at vinde det næste valg. Måske er nøglen at Venstres topledelse også ser temmelig mandetung ud.

Løsninger i stedet for analyser

Måske mændene skulle holde op med at gå og analysere så meget på, hvordan de får fat i kvindelige vælgere, hvordan de får fat i kvindelige seere, lyttere og læsere, og hvordan de kan få flere kvindelige kandidater til topposterne i erhvervslivet og medieverdenen og så ganske enkelt se at få gjort noget ved problemet.

Det starter med at have respekt for, at kvinder ikke er et supplement til ledelsen i erhvervsvirksomhederne og medierne, men at de kommer i samme professionelle kapacitet som mændene. Det er måden at kommunikere og netværke på, der kan være forskellig. Det er måske holdningen til selviscenesættelse og trangen til magtkampe, der kan være anderledes. Men det er ikke evnen til at målstyre, til at skabe innovation, til at træffe de hårde beslutninger eller til at skaffe resultater, der adskiller kønnene. Her findes der gode og dårlige eksempler på chefer af begge køn.

Det starter med at anerkende, at kvindelige medieforbrugere ikke lader sig tale ned til men har præcis samme ønske om at blive kvalificeret informeret, udfordret, underholdt og inspireret som mændene. De er endda ofte mere kritiske forbrugere. Det kan jo være derfor, at de vælger noget til og andet fra.

Det starter med at anerkende, at kvindelige vælgere måske er mere trætte af politiske floskler og den traditionelle magtretorik og ser sig om efter en ny politisk tiltalestil og et mere direkte, løsningsorienteret politisk koncept. Hvis man ser nærmere på udviklingen i Frankrig omkring socialisternes spidskandidat, Ségolène Royal, så dukker der nogle af de tendenser op, på samme måde som der gjorde det i analyserne af Angela Merkels valgsejr i Tyskland. Det handler meget om en tillid og troværdighed i forhold til at skære igennem gamle magtkampe, politisk mudderkastning og positioneringslege og erstatte det med at få jobbet gjort. At holde jordforbindelse og at få fundet et nyt mere helhedsorienteret budskab. Det gamle systems svaghed med enkeltsager og ”hanekampe” er gennemskuet.

Måske ville meget løse sig, hvis mændene holdt op med at analysere på, hvad kvinderne gerne vil have som vælgere, som medieforbrugere og som dygtige medarbejdere i virksomhederne. Det var da nemmere at overlade det til kvinder bare at få arbejdet gjort.

15 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kære Lisbet
Godt at få taget hul på debatten om de manglende kvindelige ledere i mediebranchen.

Det er jo trist at to af Danmarks største elektroniske mediehuse – DR og TV2 har ingen kvinder i deres direktion, meget bedre bliver det heller ikke når man vender sig mod magasinerne. Hverken Egmont eller Bonnier har kvinder i deres direktion – meget bemærkelsesværdi når man tænker på at en stor del af deres forretningsgrundlag kommer af at lave magasiner til Kvinder. På dagbladssiden går det heller ikke for godt – der er nu kun to kvindelige Chefredaktører tilbage: Anne Knudsen og Dorthe Carlsen – det er jo ikke ligefrem storslået i betragtningen af, at der i Danmark udkommer i alt 31 betalte dagblade og seks gratis aviser.


Det er jo heller ikke, fordi der mangler kvinder at tage af. 88 procent af danske kvinder mellem 25 og 49 år er i arbejdsstyrken, men andelen af kvinder, som er ledere i det private erhvervsliv er kun 38 procent. Til sammenligning har Portugal 53 procent kvindelige ledere, Grækenland 54 procent, Irland 57 procent og Spanien 62 procent - EU gennemsnittet er 50 procent. (Kilde: Institut for Fremtidsforskning).

Absurt når man ved at kvinder er guld værd for bundlinien. Analyser fra Handelshøjskolen i Århus viser nemlig, at virksomheder, der har kvinder i ledelsen, klarer sig signifikant bedre end deres mandsdominerede konkurrenter. En dansk virksomhed med en kvinde som administrerende direktør har i gennemsnit en bruttoavance på 38 %, hvorimod en virksomhed ledet af en mand ligger på 34 %. Og en virksomhed med kvinder i topledelsen ligger generelt 7 % -point over bruttoavancen hos en konkurrent uden kvindeligt islæt. Også resultatet efter skat i forhold til egenkapitalen forbedres af kvindelige ledere.

Og bundlinjen tæller mig bekendt vel også i mediebranchen...

kh
Trine

Rune Heiberg Hansen sagde ...

Kære Lisbeth

Tillykke med bloggen.

En kvindelig leder i dansk politik sagde engang, at der først er ligestilling, når der er lige så mange dårlige kvindelige ledere som der er dårlige mandlige ledere.

Det er stadig der langt til.

kh
Rune Heiberg Hansen

Anonym sagde ...

Det er meget muligt, det ikke var særlig politisk korrekt af Jens Rohde at sige, Helle Thorning-Schmidt kun blev formand for Socialdemokraterne, fordi hun er kvinde, men ikke desto mindre er det sandt.
Tror nogen i fulde alvor, at en mandlig socialdemokrat, der kun havde erfaring som en temmelig perifer EU-politiker, to måneder efter at være blevet valgt til Folketinget kunne blive sit partis formand? Thorning-Schmidt er helt klart valgt på sit køn, sit udseende og sit formodede medietække.
I øvrigt har jeg meget svært ved at se, at det skulle være en kvalifikation i sig selv at være kvinde, lige så lidt som det er at være mand. Enhver stilling bør besættes af den bedst egnede person - uafhængig af kønnet.

Anonym sagde ...

Hej Lisbeth
Jeg er rigtig glad for at "se dig her"..
Vi må holde sammen og gi' de små tyre noget modspil - det er simpelt hen en mandssjovenistisk svinestreg af rang, når man fyrer en proffesionel- dygtig og arbejdsom kvinde - bare for cigarlugtens skyld.
Fortsæt med at kæmpe Lisbeth- der er masser at gøre for ildsjæle som dig!
Mange hilsner
Jørgen Nielsen

Anonym sagde ...

Måske starter det med at lade være med at tale om kvinder og mænd hver for sig, og så kræve objektive kriterier for besættelse af topposter.

@trine: Lur mig om ikke undersøgelsen (jeg kender den ikke) også ville vise at det var guld værd at have mænd i ledelsen, fremfor kvindedominerede virksomheder. Det handler om balance og sund fornuft. Men som Steven R. Covey sagde i morges i et indslag i TV2 (som i øvrigt gav et noget misvisende billede af hans holdninger og filosofi): "Common sense is not common practise".

@janchris: Hvis man skulle følge Jens Rohdes argumentation, kunne man med god ret vel spørge hvormange x-kromosomer Fogh har. Mao. hans argumentation er politisk og ikke spor objektiv eller saglig.

Anonym sagde ...

Hej Lisbeth,
Tillykke med bloggen. Ja, Rohde har kvajet sig.
Det kan være, at han mener, hvad han siger, men som topchef for et medie, hvor han netop har gjort en dyd ud af han ikke skal mene noget, men bygge en radiokanal op, skal han benytte sin ret til at holde kæft når BT spørger.
Nu har Rohde fået et gult kort af Per Mikael, og Helle Thorning har da også klogeligt undladt at kommentere Rohdes synspunkt, der fortæller mere om Rohde end om Thorning.
Men ak. Helles kulturløjtnant, Mogens Jensen vil have samråd om Rohdes udtalelse. Det kan vist kun være for at skygge for den lidt mere delikate sag, som Socialdemokraternes politiske ordfører Henrik Sass har kørende. Han har ved siden af sit politiske hverv haft tralvt med at lave rådgivning af virksomheder.
Vh Jens

Anonym sagde ...

Jeg er ikke selv i en position, så jeg kan se de ansøgninger, der kommer ind, når en lederstilling er slået op.

Men lur mig om ikke, der kommer flere ansøgninger fra mænd end fra kvinder.

Jeg har set det fra græsrodsniveau i et dansk politisk parti, som jeg er medlem af. Det er altid svært at få kvinder til overhovedet at stille op til diverse valg.

Det er nemt som mand bare at skyde tilbage på kvinderne og sige, at det er deres egen skyld, at de ikke er bedre repræsenteret i lederstillinger. Men kvinderne er nødt til at byde ind på stillingerne, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at få dem.

Når det så er sagt, så er jeg helt på den linje, at vi skal holde op med at vurdere hinanden på kønnet og i stedet kigge på kvalifikationerne.

Det gælder både de mænd, der ikke vil ansætte en kvinde alene på grund af hendes køn. Men det gælder også de kvinder, der råber højt om, at ligestilling er det samme som 50 procent mænd og 50 procent kvinder i lederstillinger.

Steen AA sagde ...

Bare for en god ordens skyld, så tror jeg nu også, at de fleste mænd er trætte af "politiske floskler og den traditionelle magtretorik".

bent øberg sagde ...

ok.. velkommen til lisbeth knudsen.. hellere her end ingen steder...
bent ø

Anonym sagde ...

Kære lisbeth.

Først tak for dit initiativ og den kæmpeindsats du har gjort i dansk medieverden på "trods" af at du er kvinde .
Jeg savner ikke kvinder på min arbejdsplads . Der er faktisk 51 af dem men kun 4 mænd.
De 3 ud af 4 er ledere.
Så det ser rigtigt slemt ud der hvor jeg er også.

Jeg synes dog det bliver bedre . Der er i organisationen nu kommet en ny type meget veluddannede kvinder ind som ledere .
jeg antager at det er vores nye socialdirektør der har fundet på noget så vildt som at ansætte en kvinde med en humanistisk uddannelse som ældrechef.
Det har altid været sygeplejerkernes verden og leder stillingeren mest mandlige sygeplejersker..

Heælsd og lykke fremover.

Anonym sagde ...

Lisbet,

En leder skal sørge for et varieret udbud af underholdning og information.

Lederen skal sørge for at forskellige grupperinger kommer til orde.

Som det er for tiden lefler medierne for kvinder uanset om det er mænd eller kvinder der er ledere.

Personligt ville jeg hellere have et medielederlandskab bestående af kvindelige leder, der også lyttede til mænds og drenges problemer end som nu mænd der blot lefler for kvinder.

Du tror måske man er leder for egen prestiges skyld. Det er man ikke. Man er leder for at sætte nogle værdier igennem.

Uanset om det er mænd eller kvinder der leder bliver det efter et ridderlighedsprincip i stedet for en "gylden regel."

Kvinder har mest empati med andre kvinder lader det til. Hos mænd er det ridderligheden der slår til.

Min på topposterne bruger deres position til at træde på andre mænd og lefle for kvinder ved kun at tage kvinders problemer seriøst og bruge tid på dem.

Uanset hvad er det den almindelige dreng og mand der betaler prisen.

Anne Dorte Fæster sagde ...

Det er rart du gør noget ved sprogbruget blandt politikkerne. For det ville være dejligt, om vi kunne komme så langt i ligestillingsdebatten, at man ikke hele tiden opdeler hvad kvinder og mænd gør generelt. Der er måske lang vej endnu, for det kræver, at vi alle skal blive mindre fikserede på hvilket køn man nu har.
Hilsen ADF

Peter sagde ...

Jens Rohde har ikke, som Lisbeth Knudsen ellers skriver, sat spørgsmålstegn ved Helle Thorning- Schmidts popularitet i befolkningen. Han har derimod gjort opmærksom på at hendes køn var en stærkt medvirkende årsag til at hun blev valgt til formand. Noget som mange af os hele tiden har betragtet som noget nær et faktum. I hvertfald er det et faktum at hun har et ringere politisk CV end nogen anden statsministerkandidat i historien. Og at der hos Socialdemokraterne, inden hun blev valgt, var tydelige tilkendegivelser i retning af at den nye formand idéelt set burde være en yngre kvinde. Frank Jensen har i øvrigt udtalt, at han tydeligvis havde sit køn imod sig, i forbindelse med formandsvalget.
Desuden:
Hvis det virkeligt er rigtigt, at kvinder som virksomhedsledere er guld værd for bundlinien, så behøver man jo slet ikke at arbejde for at fremme deres antal. Det skal markedskræfterne nok sørge for, helt af sig selv!

M.v.h. Peter

Anonym sagde ...

Kære Lisbeth
Jeg tror problemet med manglende kvindelig rep. i virksomhedsledelse skal løses ved at begynde et andet sted.Holdningen til kvinder her ændret sig med den stigende handel med kvinder og i takt med stigningen i overgreb på kvinder.Hertil kommer så den manglende interesse for at gøre noget ved det. Hos politikerne, hos politiet og hos befolkningen.Ændres synet på kvindens værd så kommer der også flere kvinder på ledende poster.

Venlig hilsen
Yvonne Herløv Andersen

Anonym sagde ...

- Altså ærlig talt, jeg bliver nødt til at blande mig lidt i debatten om årsagen til Helle Thornings popularitet. Det er jo hykleri! Hvorfor diskuteres det ikke hvorvidt det er Anders Foghs køn og medietække der er årsag til hans post? Han havde ganske rigtigt mere politisk erfaring end Helle Thorning, men en del af hans baggrund var en fyring som skatteminister pga kreativ bogføring! Mon ikke Anders Fogh Rasmussen er blevet statsminister på grund af hans køn!?
Venlig hilsen
Lotte Thiim Bertelsen