søndag den 3. december 2006

NYHEDS-UNDERHOLDNING I HVID INDPAKNING

TV2 har fået sin nyhedskanal. Danskerne har fået flere valgmuligheder, når de vil have hurtige nyheder. Spindoktorerne, virksomhederne, organisationerne og alle de professionelle meningsmagere i Danmark har fået endeløse afsætningsmuligheder til en umættelig nyhedskanal. Nyhedspulsen i Danmark er gået et par slag op i hastighed siden i fredags.

Inden premieren på TV2 News rykkede hele det sædvanlige kor af mediebekymrede i felten. Danmark er for lille til en 24 timers nyhedskanal. Vi tager skade af at se så mange nyheder. Hvorfor skal vi påduttes dårlig samvittighed over ikke at have lyst til hele tiden at skulle opdateres? Sådan lød advarslerne.

Jeg er begejstret for, at Danmark har fået en 24 timers nyhedskanal. Det er med nyhedskanaler som med sprøjtemidler. Anvendes de med omtanke i små doser, så har de en høj nytteværdi. Anvendes de forkert og i alt for store mængder, så kan de være særdeles skadelige og giftige.

En nyhedskanal kan være et glimrende kosttilskud til alle de øvrige muligheder, vi har som medieforbrugere, hvis man ikke nøjes med den alene. Men den kan også i dårlig udførelse ende med at skabe et opblæst, overdramatiseret, nyhedsbillede uden proportioner og med et totalt misbrug af ”breaking news”-effekten. Det er ikke til at sige endnu efter 2 ½ døgn, om TV2 News ender som vitaminer eller junkfood på nyhedsbordet.

Flere danske nyheder søges

24-timers nyhedskanaler er og bliver nyhedsunderholdning. Verden over bliver den slags kanaler krydret med små lette magasin-programmer om alt fra mode og biler til politik og finans, præcis som TV2 News bliver det. Der er ikke meget dansk særpræg over det koncept, som så dagens lys i fredags, under det heller ikke ligefrem danske navn TV2 News. Er der et dansk særpræg må det ligge i det helt upersonlige, hvide badeværelsesagtige studie, som TV2 News afvikles i. Det ville med sikkerhed ingen international kanal have fundet på. Som professionelle tv-folk ved vi, at varme i lyssætning og indbydende scenografi betyder alt for seernes velbefindende. De hvide borde, de hvide mursten i baggrunden og det blå neonlys virker koldt og klinisk. Selv vejrmanden har fået en hvidkalkning.

TV2 News mangler endnu at vise, at kanalen kan være først med de danske nyheder. Den mangler at vise, at den er et tilskud til nyhedsbilledet i bredden. Den mangler at vise, at den kan mere end kriminalhistorierne, som meget hurtigt er blevet en hovedingrediens på kanalen sammen med udlandstelegrammerne. Der var i starten alt for lidt direkte tv. Her i løbet af weekenden er der kommet gang i flere direkte indslag og flere udskiftninger af historierne i nyhedsrullen.

Til lykke til TV2 med nyhedskanalen, som uden al tvivl har stor strategisk og forretningsmæssig betydning for stationen. Om det bliver en gevinst for os som seere afhænger af, hvad der bliver den daglige redaktionelle kurs, som TV2 ledelsen udstikker for kanalen, når tiden for markedsførings-flosklerne nu er forbi, og hverdagen er der lige nu og her.

4 kommentarer:

Nikolaj C. sagde ...

Jeg er vant til formatet fra 24Nordjyske, men jeg blev meget hurtigt træt af gentagelserne. På den anden side må det indvendes at de jo ikke er beregnet på at man skal blive hængende.

Fredagens højdepunkt var statsministeren der skulle forklare sig, hvilket var et okay indslag. Desværre kom det efter at redaktionen havde valgt at følge statsministeren med helikopteren - det virkede unødvendigt og den "magi" der var ved helikoptertransmissionen fra Bush's besøg forsvandt hurtigt.

Hvad angår manglen på direkte tv og overvægten af udenlandske nyheder, så er det vel et spørgsmål om økonomi? - Man kan også spørge om hvor meget der har så stor nyhedsværdi i Danmark at der er en værdi i at filme det?

PS. Har I lagt mærke til hvor meget nyhedsoplæserne må anstrenge sig for at sige news?

Thomas Maxe sagde ...

Jeg mener, at TV2 News først og fremmest skal vurderes ud fra den strategiske betydning (som du også er inde på).

Min vurdering er, at TV2 News først og fremmest vil få en forretningsmæssig betydning, nemlig som storleverandør af nyheder til hele TV2-koncernen.

Dermed bidrager TV2 News til at holde produktionsomkostningerne helt i bund for de øvrige afsætningskanaler. Jo flere nye medier, jo større synergieffekt.

Det bliver spændende at se, om budgetterne holder. Det hjælper jo ikke at have lave omkostninger, hvis man har endnu lavere indtægter.

Farid Fellah sagde ...

Det kunne være ganske interessant at høre, hvad du, Lisbeth Knudsen, tror, det vil få af betydning for DR's nyheder. Er TV2 News ikke TV's svar på gratisaviserne? Effektiv og uforpligtende nyhedsformidling.

Jovist, DR kan fokusere på klassisk og grundig nyhedsformidling, men tillad mig at forudsige, at det så kun vil gå en vej med seertallene. Nedad. Og en public service-kanal kan vel ikke overlade nyhedsbilledet (og seerne) til en kommerciel kanal?

Endelig har DR jo ikke engang en helikopter ;-) Selvom jeg ikke er helt sikker på, om det nu er en fordel eller en bagdel.

Hans Houmøller sagde ...

Jeg kan ikke se værdien for TV2's nyeste påhit, endsige behovet. Hvad der bydes til er vel nærmest en tyggen drøv på mere eller mindre allerede kendte nyheder, vi kan få så mange andre steder.
Det kan også kaldes en yderligere forurening nyhedsmængden.
Hans Houmøller